Využívanie mediálnej výchovy v MŠ
(Audiovizuálne dielo)
Film alebo audiovizuálne dielo je možné využiť vo vyučovacom procese ako prvok prebúdzajúci u detí určitú myšlienku alebo predstavu. Audiovizuálne dielo podporuje tvorivé myslenie dieťaťa, núti ho zamyslieť sa nad situáciou alebo problémom. Opisovaná osobná skúsenosť vychádza z predpokladu, že deti venujú veľa času sledovaním komerčných filmov , seriálov a rozprávok vďaka ktorým je možné nasmerovať ich aj na sledovanie prostredia v ktorom sa dej odohráva. Ukážky z filmov slúžia ako simulačné modely spôsobu života, podnecujú záujem detí o vzdelávanie. Film alebo jeho ukážku je možné pustiť na edukačnej aktivite, ale dieťa môže film vidieť aj doma .
Často postačí krátka ukážka filmu, ktorá upúta deti tak, že si celú rozprávku popozerajú doma. K významným prvkom vo výchovno-vzdelávacom procese patria ukážky zaznamenané na videu alebo CD nosičoch, preto využitie počítačov a internetu predstavuje možnosti simulácie experimentov. Pri realizácii učitelia zaradzujú nové progresívne metódy vyučovania a využívajú základné zručnosti práce s digitálnymi technológiami pri príprave a na samotnej edukačnej aktivite. Vybrané filmy alebo ukážky by mali byť určené pre deti v danej vekovej kategórií.
Hlavným cieľom práce s médiami pre učiteľov je : -využívanie námetov ako zatraktívniť vyučovanie, - metodický materiál, ktorý bude obsahovať názvy použitých filmov a seriálov, odkazy na internetové stránky, kde je možné ukážky spustiť, námety na aktivity súvisiace s daným učivom.
Čiastkové ciele: - sprístupniť alebo upevniť učivo s využitím filmov a filmových ukážok, -zvýšiť aktivitu a záujem u detí, - naučiť deti kriticky pristupovať k mediálnym informáciám, - vedieť aplikovať získané vedomosti v praxi.
Vymedzenie kompetencií:
Zaradenie filmových ukážok do vyučovacieho procesu má potenciál prispieť k rozvoju týchto kompetencií: - vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, - podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti, - vyhľadávať, zhromažďovať a spracovávať informácie a používať ich kritickým a systematickým spôsobom, - posudzovať relevantnosť a rozlišovať medzi skutočnosťou a virtuálnym svetom, - vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať, - rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, - samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, - spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi., - overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory druhých, - získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, - zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, - určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, - mať zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti a ďalšiemu vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia, - vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, - posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.
Veková skupina: 5-6 ročné deti
Oblasť: Kognitívna
Výkonové štandardy:
1.Reagovať na neverbálne signály ( gestá, mimiku) udržuje očný kontakt, hlasnosť prejavu prispôsobuje situácií.
2. Vyslovovať správne, zreteľne a plynule všetky hlásky a hláskové skupiny.
3.Formulovať gramaticky správne jednoduché rozvinuté vety a súvetia.
4. Vlastnými slovami vysvetliť význam slov, ktoré pozná ( opisom)
5.Odpovedať na otázky vyplývajúce z textu( napr: udalosti, deja, faktov, informácií)
6. Vedieť primerane vysvetliť rozdiel medzi fikciou a skutočnými príbehmi zo života.
7.Ovládať základy práce s digitálnymi technológiami, vie ovládať digitálne hry či používať digitálne animované programy určené pre danú vekovú skupinu.
8. Na niektorých z dostupných digitálnych pomôcok, stimulovať pravouhlý pohyb v štvorcovej sieti.
9. Vedieť pomocou tlačidiel prejsť určenú trasu a to aj s prekážkami
10. Na niektorých z dostupných digitálnych pomôcok vedieť kresliť, farebne vypĺňať uzavreté plochy, vyberať a umiestňovať obrázky.
11. Uvedomovať si existenciu masmédií ( vie identifikovať, že niečo počul v televízií, v rádiu, že existujú časopisy.
Tieto výkonové štandardy sú jedny z mála, ktoré sa využívajú pri používaní médií. Každý pedagóg vie, že je to pre lepšie a rozšírenejšie informácie pre deti. Každým plánovaným výkonovým štandardom si musíme uvedomiť aj nasledovné otázky.
- Reaguje dieťa pri sledovaní filmového diela vhodnými neverbálnymi signálmi?
- Ako sa správa počas sledovania rozprávky?
- Ako dlho udrží pozornosť pri počúvaní?
- Ako reaguje na dané dielo?
- Ako vyslovuje hlásky?
- Vie používať spisovnú výslovnosť pri filmových dielach?
- Ako reaguje na neznáme slová?
- Pýta sa ak niečomu nerozumie?
- Ako reaguje na položené otázky?
- Má svoje obľúbené rozprávky?
- Ako pracuje s fikciou a realitou?
- Uvedomuje si súvislosť s filmovým dielom a realitou?
- Prijíma nové digitálne technológie?
- Vie sa pohybovať po štvorcovej sieti?
- Vie vyfarbovať uzavreté plochy a čiary?
Každá táto otázka vedie k vytváraniu maximálneho priestoru na zoznamovane sa a ovládanie digitálnych pomôcok a hier, ktoré umožňujú plánovanie viacerých krokov. Učiteľka jednoduchými otázkami vedie deti k uvedomeniu si existencii médií.
Veková skupina: 5-6 ročné deti
Oblasť: Sociálno – emocionálna oblasť
Výkonové štandardy:
1.Na interaktívnej tabuli kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyby dlane a prstov.
2.Úchop a tlak pera zodpovedá tlaku na interaktívnu tabuľu.
3. Na základe pokynov daných pomocou symbolov sa dokáže pohybovať a plánovať pohyb po štvorcovej sieti.
4. Má predstavu o skutočnej a virtuálnej realite.
5. Rozlišuje dobro a zlo ako protikladné hodnotové aspekty a skutočnej a virtuálnej realite.
6. Rozlišuje dobré a zlé správanie.
7. Aktívne počúvať hudobné skladby pre deti, piesne.
8. Vyjadrovať zážitky z počúvanej hudby vo filmových dielach.
9. Na interaktívnej tabuli dotvárať tvary kresbou.
10. Dopĺňať neurčitý tvar na tabuli.
- Dokáže koordinovať pohyb kresliacej potreby po tabuli?
- Dokáže napodobniť intenzitu, dĺžku a tvar línie?
- Vie sa pohybovať pomocou symbolov po štvorcovej sieti?
- Akým spôsobom vníma dieťa skutočnú realitu v rozprávke alebo v príbehu?
- Ako na dieťa pôsobí virtuálna realita?
- Akým spôsobom vyjadruje dieťa postoje ku skutočnej a virtuálnej realite?
- Ako hodnotí dieťa dobré a zlé správanie vo filmových dielach?
- Ako dlho dokáže dieťa počúvať skladbu, vypočuje si ju až do konca?
- Slovne vyjadruje pocity, predstavy a zážitky z procesu počúvania filmového diela?
- Aké iné vyjadrovacie prostriedky využíva?
- Ako dieťa reaguje na neusporiadanú predlohu?
- Dokáže v nej vyhľadať inšpiráciu alebo vyjadriť svoju predstavu?
- Dokáže dieťa vystihnúť tvar a využiť nástroje médií?
Pri týchto cieľoch rozvíjame kritické myslenie a utvárame u detí vlastný názor. Audiovizuálne diela sú mimoriadne výkonným a energeticky nenáročným prostriedkom s bohatými výrazovými možnosťami. Veľkým pomocníkom v tomto prípade sú on-line videa z internetu, pretože jednotlivé ukážky filmov čerpáme práve z neho. Deťom sa táto forma vyučovania mimoriadne páči, pretože takto získavajú prehľad o jednotlivých súvislostiach. Výber závisí od preberanej problematiky, témy, cieľa a edukačnej aktivity. Dôraz môžeme klásť na rozvoj medzi oblastných vzťahov, hlavne kognitívnej, sociálno – emocionálnej a psychomotorickej. Okrem zdieľania dojmov z filmu, deti ocenia aj priestor na vyjadrenie svojich názorov a argumentov v diskusii, postupne si vytvoria vlastné názory a predstavy, samozrejme tieto poznatky aplikujú aj pri praktických cvičeniach, keď vytvárajú vlastnú identitu.